حکم سقط جنین به دلیل عقب افتادگی های ذهنی یا جسمی
پرسش: اگر متخصصین تشخیص دهند که جنینی که در شکم مادر است اختلالات یا عقب افتادگی های ذهنی یا جسمی دارد سقط آن جنین چه حکمی دارد؟ و پیوند اعضای افراد مرگ مغزی چه حکمی دارد؟ مگر پیامبر نگفته با جسد مرده کاری نداشته باشید حتی اگر سگ مریض باشد؟ مرجع من رهبر است.پاسخ: دوست محترم!
۱٫ سقط جنین شرعاً حرام است، و در هیچ حالتى جایز نیست، مگر آن كه استمرار حاملگى براى حیات مادر خطرناك باشد كه در این صورت سقط جنین قبل از دمیدن روح، اشكال ندارد؛ ولى بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناك باشد، مگر آن كه استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید كند، و نجات زندگى طفل ممكن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهایى با سقط جنین امكان داشته باشد.
۲٫ اگر استفاده از اعضاى بدن بیمارانى كه (دچار ضایعات مغزى غیر قابل درمان و برگشت مىشوند كه بر اثر آن، همه فعالیتهاى مغزى آنان از بین رفته و به حالت اغماى كامل فرو مىروند؛ و وضعیت مزبور در علم پزشكى مرگ مغزى نامیده مىشود ) براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشكال ندارد.
۱٫ سقط جنین شرعاً حرام است، و در هیچ حالتى جایز نیست، مگر آن كه استمرار حاملگى براى حیات مادر خطرناك باشد كه در این صورت سقط جنین قبل از دمیدن روح، اشكال ندارد؛ ولى بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناك باشد، مگر آن كه استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید كند، و نجات زندگى طفل ممكن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهایى با سقط جنین امكان داشته باشد.
۲٫ اگر استفاده از اعضاى بدن بیمارانى كه (دچار ضایعات مغزى غیر قابل درمان و برگشت مىشوند كه بر اثر آن، همه فعالیتهاى مغزى آنان از بین رفته و به حالت اغماى كامل فرو مىروند؛ و وضعیت مزبور در علم پزشكى مرگ مغزى نامیده مىشود ) براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشكال ندارد.