ردیفنام محصولتعدادافزودنکاستنقیمت (تومان)حذف
جمع کل خرید0
پرداخت ×

نی نی لباس

با نی نی لباس با اطمینان بخرید

چگونه می‌توان غذای كودک را مقوی كرد؟

پرسش: پسر ۶ ساله ای دارم. خیلی لاغر و نحیف هست اصلا اشتها نداره. غذا كم می خوره آزمایش دادیم سالم است. مشكلی نداره. آزمایش تیرویدش مشكلی نداره.پاسخ: مطلب زیر رو بخونید، برخی نكات بسیار مفید خواهید یافت.
منظور از مغذی كردن غذای كودک، اضافه نمودن موادی است كه علاوه بر انرژی، مقدار پروتئین، ویتامین‌ها و املاح غذای كودکرا بیشتر می‌كند.

چگونه می‌توان غذای كودک را مقوی كرد؟
منظور از مقوی كردن غذای كودک این است كه انرژی غذای كودک بیشتر شود. به خصوص، كودكانی كه دچار اختلال رشد شده‌اند، باید انرژی بیشتری دریافت كنند. برای اینكه انرژی غذای كودک بیشتر شود، بر اساس سن كودک، در هر زمان می‌توان به غذای او موادی اضافه نمود. برای مقوی كردن می‌توان به غذای كودک، آرد یا روغن مایع اضافه نمود. به هر وعده غذای كودک «صبحانه، ناهار، شام» حدود یکتا دو قاشق مرباخوری روغن مایع یا كره آب شده اضافه نمایید.

افزودن روغن به غذای كودک به دلایل زیر توصیه می شود:
۱٫ میزان انرژی موجود در روغن در مقایسه با مواد غذایی دیگر بیشتر است ( هر ۱ گرم روغن حدود ۹ كالری انرژی دارد.
۲٫ اضافه كردن كره یا روغن حجم غذای كودک را افزایش نمی دهد و بدون اضافه شدن حجم غذای كودک انرژی غذای او بیشتر می شود.
۳٫ اضافه كردن كره یا روغن به غذا باعث نرمی غذا شده و بلع آن را برای كودک آسانتر می كند.

برای اینكه پروتئین غذای كودک بیشتر شود می‌توانید:
– حتی‌الامكان مقداری گوشت به صورت تكه‌ای یا چرخ كرده (مانند گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله) به غذای كودک اضافه كنید.

– حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع ۹ ماهگی برای تامین پروتئین مورد نیاز كودک، حبوبات كاملاً پخته و له شده را به سوپ كودک اضافه كنید.

– افزودن تخم مرغ به غذای كودک می‌تواند پروتئین غذای كودک را بیشتر كند. برای مثال، تخم مرغ آب پز را داخل پوره سیب زمینی و یا سوپ كودک، بعد از طبخ آن، رنده كنید. (در مورد كودكان زیر یکسال، باید فقط زرده تخم مرغ به كودک داده شود.)

روش تهیه آرد و مخلوط غلات و حبوبات تفت داده نسبت این مخلوط ۲ به ۱ است یعنی ۴ قسم غلات ( برنج یا گندم ) بعلاوه ۲ قسم حبوبات (لوبیا سویا یا نخود) است.
۱٫ غلات و حبوبات را تمیز كرده و بشویید.
۲٫ حبوبات را در داخل ماهی تابه و روی شعله ملایم به مدت ۳۰-۱۵ دقیقه تفت دهید.
۳٫ غلات را نیز به همین منوال بطور جداگانه و به مدت كمتر ۵-۱۰ دقیقه تفت دهید.
۴٫ سپس حبوبات و غلات را بخوبی اسیاب كنید و سپس آن ها را از الک بسیار ریز رد كنید.

آرد حاصل را می توان در ظرف در بسته و در محل خشک به مدت ۴ ماه نگهداری كنید این آرد منبع بسیار خوبی از پروتئین و انرژی است و می توان در تهیه انواع سوپ ها و یا بصورت فرنی با استفاده از شیر یا آب به كار برد.

روش تهیه عصاره استخوان: اضافه كردن عصاره استخوان قلم گوسفند یا گاو به غذای كودک باعث افزایش املاح و مقوی كردن غذا می شود. می توان مستقیما قلم استخوان را در سوپ یا آش یا كته كودک انداخت و یا عصاره آن را تهیه و بتدریج مورد استفاده قرار داد برای تهیه عصاره قلم گوساله را به مدت ۲ ساعت در آب چوشانده و عصاره بدست آمده را می توان برای ۲ ماه در فریز و یا برای ۴ روز در یخچال نگهداری كرد.

ویتامین‌ها و املاح برای رشد و تامین سلامتی كودک ضروری هستند و باید در غذای روزانه كودک به اندازه كافی وجود داشته باشند.
برای افزایش ویتامین‌ها و املاح غذای كودک از چه مواد غذایی می‌توان استفاده كرد؟
ویتامین‌ها و املاح برای رشد و تامین سلامتی كودک ضروری هستند و باید در غذای روزانه كودک به اندازه كافی وجود داشته باشند. سبزی‌ها منابع غنی از ویتامین‌ها هستند. استفاده از سبزی‌های برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری كه در دسترس است، در داخل سوپ و سایر غذاهایی كه به كودک داده می‌شود، ویتامین‌ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد كودک مثل آهن را تامین می‌كند، (به خاطر داشته باشید به كودكان زیر یک سال نباید اسفناج داد). سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ مثل كدو حلوایی، هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزی‌ها در غذای كودک به تامین ویتامین A مورد نیاز برای رشد كودک كمک می‌كند.
روش‌های ساده و ارزان برای مقوی و مغذی كردن غذای كودک:
با استفاده از پودر جوانه غلات و حبوبات می‌توان غذای كودک را مقوی و مغذی كرد. زیرا این مواد علاوه بر اینكه سرشار از ویتامین‌های B و C هستند به هضم غذا هم كمک می‌كنند.
طرز تهیه جوانه غلات و حبوبات:
ابتدا مقداری گندم، ماش یا عدس را به مدت ۲ تا ۳ روز خیس كنید، بعد آن را در یک سینی تمیز پهن كرده و یکپارچه تمیز و مرطوب روی آن قرار دهید و هر روز پارچه را آب بزنید. پس از اینكه جوانه‌ها سبز شد، می‌توانید جوانه كامل را به سوپ یا آش كودک اضافه كنید. برای تهیه پودر جوانه غلات و حبوبات باید جوانه‌ها را خشک كرده و به پودر تبدیل كنید و هر بار مقدار كمی از آن را (با توجه به سن كودکاز ۱ قاشق مرباخوری تا ۱ قاشق سوپ خوری سر صاف) به سوپ یا هر نوع غذای كودک اضافه كنید. با این كار، هم انرژی غذای كودک افزایش می‌یابد و هم پروتئین، ویتامین‌ها و املاح غذای كودک بیشتر می‌شود. پودر جوانه غلات و حبوبات را می‌توان در یک شیشه درب‌دار ریخته و تا ۲ هفته در یخچال نگهداری كنید.

سعی كنید برای تهیه سوپ یا كته، از گوشت با استخوان استفاده كنید، مثل ران مرغ و یا ماهیچه گوسفند تا املاح و چربی بیشتری به بدن كودک برسد. می‌توانید چند قلم گوسفند یا یک قلم گوساله را جداگانه بپزید، چربی روی آن را بگیرید و عصاره آن را برای ۴ روز در یخچال و برای ۲ ماه در فریزر نگهداری كنید و به هر وعده غذای كودک، ۲ قاشق غذا خوری از این عصاره را اضافه نمایید.

یه چندتا نكته كلیدی هم بگم
برای افزایش اشتها می تونید صبح ناشتا بهش پوره نارگیل بدین.
كره بادوم زمینی رو هم همیشه دم دست داشته باشین به غذاهاش اضافه كنین.
اگه بچه شیر نمی خوره ولی بقیه غذاها رو خوب می خوره می شه غذاهایی با پایه شیر مثل فرنی و … رو بهش داد.
تو سوپ بچه می شه اسیاب شده مغزها رو هم ریخت.
جوانه ها رو تو ماست هم بچه ها معمولا خوب می خورن هم كالری می رسونه هم كلی ریز مغذی داره.

برای عضویت در خبرنامه نی نی بان و اطلاع از بهترین و پربیننده ترین مطالب، کافی است یک بار فرم عضویت ما را از اینجا پر کنید.‬



با کمال میل آماده شنیدن نظرات شما هستیم:

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.